ROYAL ENFIELD Motors

De Royal Enfield Continental GT is de lichtste, snelste en krachtigste Royal Enfield in productie. Het is een machine gebouwd voor het pure motorrijden. Maar tegelijk staat hij voor de perfecte verwoording van een roemrijk verleden van motorfietsen die tot het einde der tijden in trek blijven: de klassieke café racer.

De Continental GT is een remake van de motorfiets met dezelfde naam uit 1965. Met dat grote verschil dat de machine uit de sixties een kwartliter blok had. De hedendaagse Continental GT doet het met een 535 cc metende ééncilinder.

Het moderne Royal Enfield kwam inmiddels volledig in Indiase handen. Toch blijft de constructeur meer dan trots op z’n Brits verleden. Om die typische Britse flair ook in de nieuwe Continental GT te krijgen, werd voor het design een beroep gedaan op het Britse ontwerpbureau Xenophya Design. Tegelijkertijd gingen de Indiërs ook aankloppen bij Harris Performance. Dit bedrijfje uit Hertfordshire staat bekend voor z’n raceframes. In de jaren ’90 bouwde het onder meer privé-versies van Yamaha’s YZR 500 GP-machine.

Royal Enfield toonde de Continental GT reeds in 2012 op Indische motorbeurzen. Daar was de motorfiets weliswaar uitgerust met Öhlins-schokbrekers achteraan. Uiteindelijk opteerde de motorbouwer alsnog voor schokbrekers van Paioli. Royal Enfield noemt de Continental GT zonder enige pretentie een op en top café racer. En zonder verpinken – terecht natuurlijk – zet de Indiase constructeur dit model ook als ‘oer’Britse machine neer.

Royal Enfield had voor de officiële launch dan ook geen betere locatie kunnen kiezen dan het Londense Ace Café. In de jaren ’50 en ’60 verwierf het Ace Café naam en faam als ‘the place to be’ voor alle Londense rockers.  Vandaag staat het café aan de North Circular Road bekand als zowat het zenuwcentrum voor de wereldwijde café racer-beweging.

De Continental GT maakt z’n claim zeker waar. Dit is een café racer pur sang. Maar maar dan wel eentje met een handvol moderne componenten: van Brembo-schijfremmen tot hedendaagse brandstofinjectie. Met z’n maximaal vermogen van 29 pk aan 5.100 opm bent u met de Continental GT meer dan zeker van uw zaak. Als café racer wil hij z’n rijder in de eerste plaats een aangename rit bezorgen. Liefst van terras naar terras. En als het even kan, heel graag op een zonnige zondagnamiddag!

Royal Enfield Classic 500

Als u de Royal Enfield Classic 500 ziet staan dan lijkt hij misschien wel 50 jaar of ouder. De vintage look doet meteen denken aan de golden age of motorcycles, met een krachtige 500 cc motor die er alles aan doet om u terug naar dat tijdperk te brengen. De motor is niet enkel uiterst krachtig maar ook zeer betrouwbaar. De 4 takt monocilinder beschikt over een dubbele bougie. Met zijn 499cc staat deze garant voor 27,2pk en 41,3Nm koppel. De Royal Enfield Classic verzekert een bijzonder aangenaam rijgevoel. Hier staan de telescopische 35mm voorvork met 130mm slag en achteraan de 2 gasgeladen schokdempers met 80mm slag garant voor. Op de schokdempers kan u trouwens de preload in 5 trappen aanpassen. Met een 280mm schijfrem en een 153mm trommelrem heeft deze motor ook genoeg stopvermogen om u in de veiligste omstandigheden een halt toe te roepen. Tot slot: zuinig is deze prachtige motor eveneens dankzij de brandstofinjectie.

Het plaatje klopt dan ook helemaal met de post-war styling! Eenvoudig en toch betrouwbaar. Krachtig maar tegelijk erg zuinig. Super mooi. Oogstrelend. Deze motor rijdt niet onopgemerkt voorbij. Iedereen heeft hem gezien.