VespaShop Antwerpen. Dé Vespa Piaggio speciaalzaak van groot-Antwerpen.

Herstellingen

Uw kan bij VespaShop Antwerpen steeds terecht voor uw herstellingen. Hebt u moeilijkheden om met uw Vespa PX, GTS, etc.. bij ons te geraken, aarzel niet ons te contacteren voor de ophaalservice.

Vervangscooter 125cc mogelijk! 15 Euro/dag excl. BTW 21%

Voor de laatste Vespa PX reeks – die met een voorschijfrem – is het nog vrij eenvoudig om aan wisselstukken te geraken. Voor oudere modellen vereist dit veel opzoekwerk. Waag uw kans en ga gerust zelf aan de slag en bespaar zo een stevige cent.

Op deze pagina laten wij u graag onze werkwijze zien hoe wij Vespa-motoren reviseren.

1. Motor uit het frame halen.

2. De uitlaat is zo geoxideerd dat de bevestigingsbout door het carter, meestal afbreekt bij demontage. De bout is van staal, het carter van aluminium. Door het zout dat tijdens de winter gestrooid wordt, is het onvermijdelijk dat deze vastroesten.

3. Ondertussen hebben wij het frame ontvet.

4. De motor staat voor demontage op het statief.

5. 5. Bij het verwijderen van de cilinder zien we direct de slijtage van de zuiger en cilinder: te weinig olie gehad.

6. Klaar om de oude lagers en de keerringen te verwijderen.

7. Nu eerst de carter en de onderdelen ontvetten.

8. Onze motorwasmaschiene.

9. Dit is de bout die bij démontage afbreekt.

10. Klaar om uit te boren.

11. Boven ziet u een nieuwe cilinder-kit met zuiger. Onder de versleten kit.
12. Links de nieuwe krukas, rechts de uitgelopen krukas met de versleten naaldlagers.

13. Op de rechtse zuiger ziet u wel degelijk vastloop-groeven.

14. Het schakelkruisje.

15. De motoronderdelen gewassen en gesorteerd.

16. Op de uiteinden treft u de slijtage van het oude kruisje.

17. Alle onderdelen.

18. Ondertussen hebben we de uitlaatbout uitgeboord.

19. Onder op deze foto ziet u een elektrisch fornuis waarmee we de binnenste naaldlagerring opwarmen, die zet uit en kan zo perfect over de krukas schuiven. Zie volgende foto.

20. Gemonteerd.

21. Op het fornuis warmen we ook het carter op. Die zet uit, zodoende het naaldlager erin valt.

22. Het moeilijkste is om 21 naaldjes met vet op een as te plakken. De as schuift met zijn naaldjes naar rechts in het primaire versnellingsbak vast tandwiel.
23. We trekken de uitgaandeas met een trekker op zijn plaats. Monteren doen we met trekkers, niet met een hamer.

24. Krukas, primaire as en uitgaande as zijn op hun plaats.

25. Motorblok gesloten.

26. Nu de startmotor vast op de carter.

27. We beginnen met de montage aan de koppeling.

28. De aandrijving van de oliepomp.

Koppeling.

28. Deksel en dicht.

29. Remmen erop.

Remtrommel zit vast.

30. En nu de zuiger.

31. Op de drijfstang vast.

Ter controle: de pijl op de zuiger moet naar de uitlaat wijzen.

Cilinder zit over de zuiger.

32. Nu nog de cilinderkop.

Chassis wacht op zijn motor.

33. Voilà, en goed vastzetten!

34. De ontstekingsankerplaat zit vast met 3 boutjes, rondellen zeker niet vergeten, tegen het lostrillen.

125/150 cc =IT
200 cc = A
Merktekens

35. Vliegwiel erop.

36. En nu de schakeldoos.

Vertonen de kabels geen slijtage laat de schakeldoos dan gemonteerd.

37. Versnellingen testen voor verdere montage.

38. Vervolgens: “den elentriek”

Alle rubbers op hun plaats.

40. Motor erin en voeden.

41. Grondvlak carburatorhuis.

Dit moet nog op de motor.

Vuile carburator.

Vuile oliepomp.

42. Oliepomp uiteen.

43. Carburator uiteen.

Luchtfilter en bevestigingsbouten.

44. Oliepomp in huis gemonteerd.

45. Carburator vast.

46. Uitlaat.

Starten en hij draait perfect. (zou toch moeten)

Alles er terug op.

Niets vergeten op de werkbank?

Voor deze motor, die vrij goed uit het frame kwam en waarvan de bouten goed loskwamen, moet u rekenen op 8 werkuren. Laat u niets anders wijs maken: om dit resultaat te behalen, dat kan u niet veel sneller doen! De totale kostprijs hangt verder uiteraard ook nog af van de gebruikte wisselstukken.